حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

جان دادن بیش از 3هزار طفل در کابل بخاطر آ لودگی هوا!

خبرگزاری صدای افغان (آوا)

Afghan Voice Agency (AVA)

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست:

هوای آلوده ی کابل سالانه جان بیش از 3 هزار طفل را می گیرد

هوای آلوده ی کابل سالانه جان بیش از 3 هزار طفل را می گیرد

علمی / خبر - سه شنبه ۱۶ قوس ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷

مقامات اداره حفاظت از محیط زیست کشور می گویند در تلاش هستند تا با تطبیق یک استراتژی جدید آلودگی هوای کابل تا سه سال آینده کاهش دهند.

مصطفی ظاهر رئیس اداره ی حفاظت از محیط زیست افغانستان در یک نشست خبری از مسئولین و وزارت های کشور خواست تا جهت تطبیق استراتیژی جدید حفاظت از آلوده گی هوا با آنها همکاری کنند.


شورای وزیران افغانستان هفته گذشته طرح استراتیژیک اداره ی محیط زیست کشور را تصویب نمود.


به گفته آقای ظاهر،‌ با تطبیق این استراتیژی، آلوده گی هوای شهر کابل تا سه سال آینده 15 درصد کاهش می یابد.


وی گفت: آلوده گی هوای کابل به حدی رسیده که دیگر از تحمل خارج شده است. بیشتر از سه هزار طفل را که هر سال ما در شهر کابل از دست می دهیم از سبب تنفس همین هوای کثیف است.


او از مردم خواست تا جهت جلوگیری از آلوده گی هوا به روز های دوشنبه از موتر های شخصی خود استفاده نکنند.


هفته گذشته شورای وزیران افغانستان اعلام نموده بود که بخاطر پاکی هوا تمام ادارات دولتی تا ختم سال جاری هر پنجشنبه در کابل رخصت می باشند

هوای آ لوده کابل به مثابه حملات مسلحانه!


وقتی هوای آلوده کابل به مثابه حملات مسلحانه است


شناسه خبر: 627879 سرویس: بین الملل

۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹

آلودگی هوای افغانستان 19

خبرگزاری تسنیم: تلفات مردم ناشی از آلودگی هوا تنها در شهر کابل نسبت به سال گذشته میلادی دو برابر میزان مرگ و میر آنها در حملات و درگیری‌های مسلحانه است.


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم در کابل، تلفات مردم عادی در درگیری‌های سال 2014 در پایتخت افغانستان به 1400 نفر رسیده و این در حالی است که سالانه بطور متوسط 2 هزار 287 نفر بدلیل آلودگی هوا در شهر کابل جان خود را از دست می‌دهند.


خبرنگار تسنیم از آلودگی هوا در کابل چنین روایت می‌کند: پس از چند سال که دوباره به کابل بازگشتم، یکی از دوستانم در پایتخت گفت: تهیه دستمالی بزرگ برای پوشاندن سر و صورتت ضروری است، با تعجب دلیلش را پرسیدم و او هوای کابل را مهمترین دلیل این حرف عنوان کرد.


راستش را بخواهید حرفش را زیاد جدی نگرفتم و از این که تمام روز را با سر و صورت پوشیده در شهر رفت و آمد کنم بسیار دشوار به نظر می‌رسید، کاری که اکثر مردم کابل تقریبا به آن عادت کرده‌اند و بدون دستمال انگار چیزی در وجودشان ناقص است.

 

ادامه مطلب ...

راه حل کاهش دود آ لود هوای خفقان کابل

راه حل کاهش دود آلود هوای خفقان کابل
روزی شود که ما کابل بی گرد و غبار، زیبا، سبز و پاک داشته باشیم، حفاظت از محیط زیست یکی از مکلفیت های اولویت حکومت است که باید به آن توجه لازم و مسلکی معطوف گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۸    ۱۳۹۵/۹/۲۸کد خبر: 125782منبع:پرینت 

کابل دود آلود با هوای خفقان آورش به دلیل کدر ستیزی و تعصب حاکمان دوران طی ۱۶ سال، شهری که قرن ها به پاکی هوا و گواریی آب و مشک تازه از آسمان صاف آن می بارید برای گل ها باغ ها و چمن ها جاده های آن این کهن شهر در بین مردم گرم نشین هند موج سبزه و مشک تازه ی کابل آنها را دیوانه کرده بود و کابل را جنت می شمردند و نام کابل از دریا ی کابل گرفت شده است، از عدم مدیریت آب کمیاب ترین منبع در جوی و جویبارهای جاده های کابل با جمعت شش میلیون نفری، در هرموسم سال شده است که شهر خشک و تشنه بی فشان تا گرد غبار مس آلوده این همه جهل و جفا در حق شهروندان کابل از دست حاکمان مصلحت گرا یعنی ضعیف و ناتوان است که طراوت شادابی را از شهر کابل گرفته است.

باید خاطر نشان ساخت که مردم کابل همیشه آرزو می کردند که کانال پروان یا آب دریای شکر دره که در ۲۰ کیلو متری شمال غرب کابل واقع است به دشت جمتله می رسد و از آنجا بند قرغه جهت تامین آب آشامیدنی و هم در رفع کمبود آب آبیاری و نشو و نما و سرسبزی کابل کمک می کرد.

من منحیث یک متخصص محیط زیست از حکومت وحدت ملی خواهش می کنم این طرحی که در اکثریت کشور جهان در کاهش آلوگی و رفع کمبود آب و برای نشو ونما سرسبزی تجربه شده است توجه کنند و روزی شود که ما کابل بی گرد و غبار، زیبا، سبز و پاک داشته باشیم، حفاظت از محیط زیست یکی از مکلفیت های اولویت حکومت است که باید به آن توجه لازم و مسلکی معطوف گردد. 

قابل یاد آوری است که:
روناب های سطحی ناشی از باران های خیرخانه پروان سوم، چمن ببرک را به وسیله خط لوله آب و کانال وزیر آباد به محل لب جر خواجه بغرا انتقال داد و ذخیره کرد.

برای تجمع آب باران های سطحی شهر کابل احداث کاسه بندهایی با ارتفاع یا یک دو متر پی هم، شروع از منطقه گذرگاه٬ پل ارتال، در مجاری پل ارتال و پل باغ عمومی، پل چهاراهی مکرویان در پایان کابل بای بند ذخیره ساخته و در مجاری عبور آب پل های مذکور دروازه آهنی نصب گردد که تا بتواند در وقت آبخیزی پایین بالا شود.

در داخل کاسه بند ها بشکل آبشار می توان هزار ها متر مکعب آب روناب های سطحی ناشی از باران را در داخل دریا ذخیره کرد و شهر کابل را به این شیوه سرسبز و آب هوای کابل را از این آلودگی موجود کاهش چشمگیر داد، با هدایت آب از کاسه بندها به جوی نهر که در مسیر دریا است برای سرسبزی پارک زرنگار، پارک شهرنو و باغ زنان می توان استفاده کرد.

برای ذخیره سازی روناب های آب باران می توان کف دریای کابل را کمی عمیقتر کند و از ظرفیت عمق آن استفاده بهینه کرد.

احداث یک ذخیره بزرک آب در تنگی لعل اندر در نزدیکی ریشخور از یک سو محل خوبی برای تفریح و استراحت شهروندان کابل و از یک سویی می توان یک بند برق کوچک راساخت و در ضمن آب آن از داخل شهر کابل عبور و در جوی های کابل تقسیم نموده که باعث سرسبزی وشادابی منطقه و از گرمی طاقت فرسای شهر کابل نیز جلوگیری کرد.

احیای مجدد منابع آبی کول حشمت خان در بهبود اوضاع محیط زیست کابل بسیار اثر بخش است این کول در جنوب کابل قرار دارد و می طلبد با تهیه طرح جامع آب را از دریا لوگر دوباره به کول از طرق جوی مستان به این کول آورد. سود مندی احیای این کول حشمت خان این است که روزانه یک مقدار زیاد حرارت هوا را جذب کرده و در اثنای شب آن را دوباره آزاد می کند و بدین صورت از شدت گرمی روز وسردی شب تا حدود کاسته وامکانات زندگی را برای انسانها مساعد می سازد و بخار آب این کول در سرسبزی منطقه ودر بوجود آوردن رطوبت و معتدل کردن هوای کابل نقش اساسی خواهد داشت.

باید یاد آورشد سرپوش ماندن کار بند شاه و عروس روی دریا شکر دره ساخت این بند به هزینه حدود چهل میلیون و هشت هزار دالر است که از بودجه اختیاری دولت پرداخته شده و دوسال پیش از 40 درصد پیش رفت کار آن در رسانه گزارش شده بود و فعلآ هیج خبری از پیشرفت کار این پروژه حیاتی به دسترس مردم و علاقمندان محیط زیست در رسانه ها قرار نگرفته است و دولت در این مورد سکوت است.

این پروژه بند شاه و عروس روی دریا شکر عام المنفعه است و می تواند آب اراضی پاین دست تا مین آب سراب برای مردم کابل و همچنین باعث تولید حدود بیشتر از یک مگاوات برق نیز گردد.

این طرح و اندیشه مسلکى من است که جهت غنامندی، به حضور شما هموطنان تقدیم گردید، به نظریات و تبصره های تکمیلی تک تک شما به وسیله کامنت گذاشتن در پای مضمون ضرورت دارم.

ضمنآ ارزومندم تا جهت آبادی و شادابی شهر کابل در برسی و عملی نمودن این طرح و پلان پیشنهادی، برای راه های بیرن رفت «آبیاری، نشو و نما و سرسبزی کابل» از جانب ادارات مربوط توجه لازمه صورت گیرد.

داکتر یارمحمد «حیدرزاده»
داکترعلوم محیط زیست در کشور سویدن

کابل نفس نمی کشد!

کابل نفس نمی کشد!
کابل شهر تفاوت ها است! مردمی که مجبور به زندگی در میان آشغال و هوای کثیف هستند و مقام هایی چون اشرف غنی و حبیب زی یا در ارگ پاکیزه و مملو از گیاهان به سر می برند و یا در امارتی تهی از هر دود و شلوغی 
تاریخ انتشار:  ۱۳:۵۶    ۱۳۹۵/۹/۲۸کد خبر: 125788منبع:پرینت 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پایتخت در آلودگی های انسان و موتر دیگر رمقی برای نفس کشیدن ندارد، شهری که در چند دهه گذشته با جمعیتی متعادل در آرامش به سر می برد و هم آسمان داشت و هم هوای تازه، اما اکنون در سیاهی دود و کثافات فرو رفته است.

شهری که گنجایش 500 هزار جمعیت را دارد اکنون نزدیک به 6 میلیون شهروند را به ناچار در خود جای داده ، فرهنگی که در چهاردهه آشوب به یغما رفت تبدیل به بی تفاوتی مردم در خلا مدیریتی پایتخت شده است.

اینکه مهم ترین شهر افغانستان مملو از کثافات انسانی و آلودگی هاست، بیش از آنکه متوجه مردم باشد مربوط به مسوولان شهری و مقامات کشوری می باشد که طی 16 سال، حداقل ترین امکانات شهری را فراهم نکرده اند و به راحتی با شانه خالی کردن از مسوولیت، یکدیگر را مقصر جلوه می دهند.

عدم وجود سیستم فاضلاب، کوچه هایی که محل بازی کودکان و رفت و آمد مردم است را تبدیل به تله های از کثافات کرده که از خانه ها خارج و در فضای باز رها می شوند و جدای از منظره زشت آن دلیل مرگ کودکان و آلودگی آب، هوا، صحت و محل تجمع انواع حیوانات و حشرات می شود.

این در حالی است که هرساله بیش از 3 هزار کودک به دلیل تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می دهند!
مرگ در کابل نه به دلیل انتحار و انفجار است بلکه توسط تک تک مسوولان دولت رقم می خورد که توان سازماندهی یک شهر را ندارند چه رسد به کشور.

کابل شهر تفاوت هاست! مردمی که مجبور به زندگی در میان آشغال و هوای کثیف هستند و مقاماتی چون اشرف غنی و حبیب زی یا در ارگ پاکیزه و مملو از گیاهان به سر میبرند و یا در امارتی تهی از هر دود و شلوغی.

حال اگر مسوولان نیز به مانند مردم عادی، کودک خود را به دلیل بازی کردن در میان کثافات و یا تنفس هوای آلوده از دست می دادند، آیا همچنان شهر بدون فاضلاب و یا واردات مواد سوختی بی کیفیت بود؟
مسوولان این کشور درد زندگی نچشیدند و جنگ و مصیبت ندیدند که جان مردم را برای مقام و پول فدا می کنند.

اکنون کابل، نه به دلیل نبود بودجه و یا عدم فرهنگ مردم است بلکه از جانب رییس جمهور و شهرداری که با سرپرست اداره می شود و هر مقامی که در نابسامانی پایتخت نقش دارد، است. 

وضعیف اسفبار کابل در عدم وجود کارخانجات صنعتی نشات گرفته از: نبود فاضلاب و خروارها کثافات در مکان های عمومی، جمعیت در حال انفجار، موترهای کهنه، سوخت بی کیفیت، عدم فرهنگ شهرنشینی، نبود سوخت مناسب در زمستان و مهمترین دلیل آن عدم مدیریت پایتخت در بی توجهی مقامات از بالاترین تا پایین ترین رتبه! می باشد.

در این میان، سرپرست شهرداری کابل اعلام کرده است که قادر به انتقال 30 درصد از کثافات می باشد و باید پرسید چه نهادی باید وظیفه شهرداری را در جمع آوری 70 درصد دیگر فاضلاب انجام دهد؟ و یا طی 16 سال گذشته حتی توان ساخت سیستم فاضلاب که بماند توان ایجاد سرویس های بهداشتی عمومی را نداشته است؟

مشکل نبود نیرو، بودجه و متخصص نیست، مشکل کابل همان است که کشور دچار آن می باشد: مدیران ضعیف و بی کفایت و مردمی که اگر در ناامنی جان ندهند در زیر مه غلیظ آلودگی به کام مرگ می روند، حال مقامات سال ها زمان و پول را صرف نشست کارشناسانه و برنامه های 20 ساله کنند و کابل همچنان ...

دشت ناور پناهگاه غاز حسینی

دشت ناور پناهگاه غاز حسینی

دشت ناور در سال ۱۳۵۰ شناسایی و در سال ۱۳۵۳ رئیس جمهور وقت این مکان را منطقه حفاظت شده و پناگاه غاز حسینی و مرغان آبی اعلام کرد.

این منطقه با مساحت ۷۵۰۰ هکتار از نظر فزیکی آبی و نمکی بوده و در حدود ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. دارای تابستان معتدل و زمستان سرد و اوسط بارندگی سالانه در آن به ۱۸۴ میلی‌متر می‌رسد.

طول این جهیل در حدود ۱۴ وعرض آن ۳ کیلومتراست که از ۴۰ تپه کوچک به اندازه­‌های مختلف تشکیل گردیده است. منابع آبی این جهیل از چشمه­‌ها و آب شدن برف کوههای اطراف آن تامین می­‌شود.ادامه…

به استثنا خشکسالی تولید نسل پرندگان در سایر سالها در منطقه صورت می گیرد. در سالهای گذشته حدود ۳۱ نوع پرنده مختلف دراین منطقه فهرست شد.

پستانداران و خزند­گان نیز در این منطقه زندگی می کنند که می توان از موش خرما، سمور، شغال، گرگ، روباه سرخ، و همچنین خزندگان آبی کوچک نام برد.

مناطق حفاظت شده افغانستان که شماری از آنها به نام شگارگاه پادشاهان افغانستان معروف هستند، از مناطق دیدنی این کشور اند. این مناطق اکنون به دلیل عدم توانمندی لازم دولت افغانستان در حفاظت کامل از آنها و آشنا نبودن مردم به اهمیت اقتصادی و زیست محیطی آنها در شرایط بسیار بدی قرار دارند.

عدم توجه دولت و مردم به اهمیت شرایط زیست محیطی و اقتصادی مناطق حفاظت شده، باعث خسارت و نابودی این مناطق شده و با ادامه این روند، افغانستان به زودی مناظر منحصر به فرد طبیعی خود را از دست خواهد داد. تعداد زیادی از حیوانات ویژه‌ این مناطق نیز با خطر انقراض مواجه هستند. برخی از این نوع حیوانات مختص افغانستان بوده و اکنون در حدود ۷۰ نوع از آنها در فهرست سرخ جانوران در حال انقراض نهادهای بین المللی محیط زیست قرار دارند.

              منبع : بی بی سی