حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت

 

آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت

 

1 - مقدمه

هوا یکی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب، غذا، گرما و نور)برای ادامه حیات انسان است. هر فرد روزانه نزدیک 22000بار تنفس می‌کند و تقریباْ به 15 کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. معمولاْ انسان می‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند، اما نمی‌تواند بدون هوا حتی 5 دقیقه زنده بماند.

با توجه به گسترش شهرها و افزایش منابع آلاینده‌های هوا، هوای اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی آلوده می‌باشد و با توجه به خطراتی که این آلودگی برای سلامت افراد ساکن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مساْله از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد و تنها با آگاهی و شناخت از این مساْله امکان جلوگیری یا کاهش خطرات آن وجود دارد.

بطور کلی در بررسی‌های آلودگی هوا سه مرحله مد نظر قرار می‌گیرد:

الف: نحوه و نوع اتشار آلودگی هوا

ب: نحوه پراکنش آلودگی هوا

ج: تاْثیرات آلودگی هوا

در این بروشور آموزشی سعی شده است مراحل فوق مورد بررسی قرار گیرد.

 

2- آلودگی هوا چیست؟

انواع متعددی از آلاینده‌ها در اثر فعالیتهای طبیعی و مصنوعی ناشی از فعالیتهای بشر که در زمین انجام می‌گیرد، وارد اتمسفر می‌گردند، بنابراین بطور کلی آلودگی هوا بمعنی حضور یک ماده خارجی در هواست. بر اساس یکی از تعاریف، آلودگی هوا بدین صورت تعریف می‌گردد:

آلودگی هوا عبارتست از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز و یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانیکه کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانداران به خطر اندازد و یا به آثار باستانی و اموال خسارت وارد آورد.

3-منابع آلاینده هوا:

برای سهولت مطالعه منابع مختلف آلودگی هوا بصورت ذیل دسته‌بندی می‌شوند:

منابع طبیعی و منابع مصنوعی( خانگی، صنعتی،حمل و نقل )

  ادامه مطلب ...

آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه

 

آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه


تهران- ایرنا- پزشکان بر مبنای تحقیقات صورت گرفته معتقدند که آلاینده های موجود در هوا به طور مستقیم بر سلامتی افراد تاثیر می گذارد و عوارضی ایجاد می کند که تا سالیان طولانی گریبانگیر آنها می شود.

[آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه]

 

طبق نتایج تحقیقات سازمان های بین المللی، آلودگی ها به ویژه آلودگی هوا در بروز انواع بیماری های غیرواگیر و در مواردی صعب العلاج مانند سرطان ها نقش موثری دارد.

علاوه بر این، به گفته متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد.

 

** آلودگی هوا و سرطان

به گفته دکتر محمد اسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان، آلودگی هوا عامل بروز سرطان است؛ سازمان بهداشت جهانی در اکتبر سال 2006 پس از 15 سال تحقیقات اعلام کرد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است.

وی می افزاید: مشکل کنونی آلودگی هوا در ایران وجود ذرات معلق هوا است که یکی از عوامل ایجاد کننده آن مصرف سوخت غیراستاندارد در خودروها و نیروگاه ها است.

  ادامه مطلب ...

تاثیرات آلودگی هوا بر انسان

 

تاثیرات آلودگی هوا بر انسان

متخصصان علوم مختلف پزشکی می گویند: آلاینده های موجود در هوا آثار زیانبار متعددی بر جسم و روح افراد به جای می گذارد، به گونه ای که این عوارض حتی سالها افراد را درگیر خود می کند.

 

به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد.

 

براساس اظهار نظر برخی از متخصصان علوم مختلف پزشکی بروز بیماری های مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و بعضا بیماری های صعب العلاج و لاعلاجی مانند سرطان از جمله تاثیرهای مخرب و غیرقابل جبران آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه است.

 

 

 

** دستگاه قلبی عروقی

 

آلودگی هوا بر دستگاه قلبی عروقی همچون سایر دستگاه های داخلی بدن اثرات مخرب کوتاه و دراز مدتی دارد به گونه ای که به گفته پزشکان و محققان گاهی احتمال بروز بیماری های قلبی را تا چند برابر افزایش می دهد.

 

دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن آتروسکلروز (تصلب شرایین) به ایرنا گفت که آلودگی هوا سبب افزایش احتمال بروز سکته های قلبی تا چهار برابر در افراد می شود و این احتمال دستکم تا دو هفته پس از پایان آلودگی هوا به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

وی دراین مورد به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از 5/2 میکرون قادرند با برهم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان های نابجا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند.

   ادامه مطلب ...

تاثیر منفی آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان

 

 

تاثیر منفی آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان

 

 

هنگام آلودگی هوا، افراد زودرنج تر، پرخاشگرتر، عصبانی تر و کم تحمل تر می شوند. یعنی با اینکه در گذشته هم این مشکلات را داشته اند، اما حالا خیلی زودتر به استرس ها، واکنش و حساسیت نشان می دهند.

انگار همه عادت کرده ایم آسمان شهرمان را بدون ابر و پرنده و غبارآلود ببینیم؛ در حالی که متخصصان بارها درباره عوارض آلودگی هوا و تاثیر آن روی سلامت قلب و عروق، سیستم تنفسی، پوست و... هشدار داده اند، اما بد نیست بدانید تنفس هوای آلوده، سلامت روان مان را هم به خطر می اندازد.

 

یکی از مهم ترین مشکلات کلانشهرها، حجم بالای خودروهاست که آلاینده های خطرناکی مثل سرب تولید می کنند. باید بدانید سرب علاوه بر آثار زیانباری که بر سلامت جسمی افراد دارد و احتمال ابتلا به سرطان و سقط جنین را افزایش می دهد، سلامت روانی افراد را هم تهدید می کند؛ به عنوان مثال بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر منفی می گذارد و باعث بروز سردردهای شدید (بویژه در بیماران مبتلا به میگرن) و کم شدن قدرت حافظه می شود.

 

دکتر شاهین جلفایی، متخصص مغز و اعصاب می گوید:نتایج بررسی های بسیاری نشان می دهد آلودگی هوا بویژه سربی که به دلیل سوخت نامناسب خودروها در هوا پخش می شود، می تواند احتمال تولد کودکان مبتلا به نقص عضو و همچنین اوتیسم و بیش فعالی را دو تا سه برابر افزایش دهد. همچنین هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود اختلالات ذهنی افزایش می یابد که به مرور باعث فراموشی های دائم، بیماری های لرزشی و علائمی شبیه جنون خواهد شد.

 

آلودگی هوا

اثرات مخرب آلودگی هوا برانسان

  

ادامه مطلب ...

آلودگی محیط زیست و راه های جلوگیری

 

آلودگی محیط زیست و راه های جلوگیری

 

 


چکیده:

آلودگی محیط زیست از منابع گوناگون صورت می‌گیرد. با پیشرفت تمدن بشری و توسعه فن‌آوری و ازدیاد روز افزون جمعیت ، در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی در هوا و زمین روبرو شده است که زندگی ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند.

 

 

متن مقاله:

 

بطوری که در هر کشور حفاظت محیط زیست مورد توجه جدی دولتمردان است. امروزه وضعیت زیست محیطی به گونه‌ای شده است که مردم یک شهر یا حتی یک کشور از آثار آلودگی در شهر یا کشور دیگر در امان نیستند.

 

چکیده

 

در اکثر شهر ها مسیل های ناحیه شهری و مسکونی همواره کانون تخلیه فاضلابها، زباله ها و نخاله های ساختمانی هستند.بخصوص در حاشیه شهرها این رخداد از شدت بیشتری برخوردار می باشد. این پدیده باعث می گردد تا مسیل چهره زشت و پلشت به خود گیرد و کانون آلودگی و پرورش و تکثیر جوندگان و حشرات و منبع انتشار بوهای نامطلوب باشد. مسیل هایی با این مشخصات همواره باعث تنفر شهرنشینان است و برای شهرداری ها مشکلات بهداشتی و اجتماعی ایجاد می کند. برای حفظ بهداشت عمومی باید شهرداری ها اهمیت زیادی برای بهسازی و بهداشت مسیل های شهری قائل شوند .در این مقاله آلودگی ها، عوارض آنها و نکات فنی جهت جلوگیری از آلاینده ها ،دفع شر جوندگان و حشرات ارائه می گردد.

   ادامه مطلب ...