حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

کاهش ۱۵.۷ درصدی محصولات کشاورزی در افغانستان

 

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) در گزارشی زیر عنوان «دو سال در بازنگری؛ تغییرات در اقتصاد افغانستان، خانواده‌ها و بخش‌های متقابل» گفته که به دلیل خشکسالی‌های دوامدار در افغانستان در دو سال گذشته محصولات کشاورزی ۱۵.۷ درصد کاهش یافته است.

یوان‌دی‌پی در این گزارش گفته که اقتصاد افغانستان از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۷ درصد کاهش یافته است و از هر ده افغان هفت تن آنان از دسترسی به خدمات اساسی محروم هستند.

طبق این گزارش، ارایه خدمات نهادها طی سه سال گذشته با درنظرداشت تاثیرات شیوع ویروس کرونا ۳۷.۶ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: «این نشان می‌دهد که ۶۹ درصد افغانستانی‌ها از نظر معیشتی ناامن هستند، به این معنی که آنها منابع کافی برای معیشت اولیه ندارند.»

در گزارش آمده است که زنان و دختران افغانستان بیشتر از دیگران بار سنگین بحران اقتصادی را تحمل می‌کنند.


https://eitaa.com/joinchat/1992163878C93477fe3bd

رمزگشایی از اهمیت کانال قوش‌تپه برای افغانستان و نگرانی آسیای میانه

سران کشورهای آسیای مرکزی در نشست‌های مختلف خود به طور جدی با طرح کانال «قوش‌تپه» حکومت طالبان برای برداشت آب از رودخانه «آمودریا» (جیحون) مخالفت کرده‌اند همسایه‌ها نگران آن هستند که با احداث این کانال، دیگر آب کافی برای همه وجود نداشته باشد اما طالبان عزم خود را برای نهایی کردن این طرح جزم کرده‌است.

رمزگشایی از اهمیت کانال قوش‌تپه برای افغانستان و نگرانی آسیای میانه

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا با وجود مخالفت چند کشور آسیای میانه، طالبان اولین بخش کانال قوش تپه را افتتاح کردند و به گفته کارشناسان این اقدام به این معناست که مخالفت‌های کشورهای آسیای مرکزی بر عزم طالبان برای احداث این پروژه تاثیری نخواهد داشت بطوریکه حتی طالبان یک واحد ویژه نظامی برای پشتیبانی از کانال ایجاد کرده است.


رئیسان جمهوری ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان مرداد ماه امسال در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان فشارهای بیش از انداره بر آمودریا را مورد بررسی قرار دادند و توقف احداث کانال قوش تپه بر روی این رودخانه را خواسته بودند.

اما دولت طالبان عجله ای برای محدود کردن آزادی عمل خود در موضوع آب ندارد. آنها تاکید می‌کنند که می‌خواهند رودخانه‌های افغانستان را آن طور که صلاح می‌دانند مدیریت کنند، بدون اینکه از کسی اجازه بگیرند.

طالبان در حال احداث یک کانال بزرگ (قوش تپه) برای انتقال آب از رودخانه جیجون است. منبع آبی مهم آسیای مرکزی بخصوص تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان آمودریا است که اگر کانال قوش هم ازاین رودخانه تغذیه شود این کشورها بخصوص ترکمنستان و ازبکستان با مشکل جدی کاهش آب مواجه خواهند شد. به اعتقاد تحلیلگران احداث این کانال و بهره برداری از آن می‌تواند، روابط آسیای مرکزی را با حکومت طالبان به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

رودخانه جیحون یا آمودریا پر آب ترین رودخانه در منطقه آسیای مرکزی است که از کوه های پامیر سرچشمه می گیرد و حدود یک هزار و ۱۲۶ کیلومتر از آن در قسمت مرزهای شمالی افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان جاری است. هرچند مسیر اصلی رود به سوی دریاچه آرال است اما تمامی آب آن در طول مسیر و با کانال‌کشی‌هایی که برای کشاورزی صورت گرفته به مصرف می‌رسد.

ادامه مطلب ...

استخراج نفت از حوزه نفتی هرات افغانستان را در این بخش خودکفا می‌سازد

 وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که پس از استخراج نفت از حوزه نفتی هرات، افغانستان در بخش گاز و نفت خودکفا خواهد شد. 

مسؤلان در این وزارت گفته‌اند نزدیک به سه ماه می‌شود که بهره‌برداری از حوزه نفتی هرات به داوطلبی گذاشته شده و شماری از شرکت‌ها در این زمینه علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

به گفته آنان، حوزه نفتی هرات شامل ۱۳ ولسوالی جنوب‌غرب کشور است که به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد.

این مسؤلان افزوده‌اند که با استخراج نفت و گاز حوزه نفتی هرات، افغانستان از لحاظ مواد نفتی به خودکفایی می‌رسد و حتی به کشورهای دیگر نیز صادرات خواهد داشت.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، در این زمینه گفت: «تا حال شمار زیادی از شرکت‌ها آمده‌اند، شرکت‌های بزرگ آمده‌اند، با آنها گفتگو خواهد شد و هنگامی که توافق صورت گیرد.


https://eitaa.com/joinchat/1992163878C93477fe3bd


۲۱ میلیون تن در افغانستان به آب پاک آشامیدنی دسترسی ندارند

 اداره سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه (۲۶جدی) در شبکه ایکس خود نگاشته است:

یکی از اثرات قابل مشاهده تغییر اقلیم در #افغانستان کمبود آب آشامیدنی است.

در حال حاضر ۲۱ میلیون تن در سرتاسر #افغانستان به آب پاک آشامیدنی دسترسی ندارند.

در ۳۰ ولایت #افغانستان کیفیت آب آشامیدنی بسیار پایین است و بیشتر مردم را با خطر مریضی‌های متنوع مواجه کرده است.


https://eitaa.com/joinchat/1992163878C93477fe3bd


طرح طالبان برای زراعت در قوش تپه

وزارت زراعت و مالداری طالبان به منظور استفاه بهتر از زمین های اطراف کانال قوش تیپه طرح را ایجاد خواهد کرد.

مولوی عثمانی معین زراعت و مالداری طالبان در نشستی، استفاده بهتر از کانال قوش تپه را در تغییر زندگی و اقتصاد مردم موثر دانسته و بر ساخت طرح جامع و موثر جهت استفاده موثر از زمین‌های کانال قوش تپه تاکید کرد.

پیش از این وزارت کشاورزی طالبان با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به برخی گزارش‌های توزیع زمین اطراف کانل آبرسانی قوش تپه اعلام کرد هیچ شخص یا نهادی بدون دستور رئیس طالبان، حق استفاده، توزیع، خرید و فروش زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه را ندارد.


https://eitaa.com/joinchat/1992163878C93477fe3bd