حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

اثرات مخرب زیست محیطی، پرتاب «مادر بمب» آمریکا در ننگرهار افغانستان

پرتاب مادر بمب در ننگرهار؛

به تاریخ 13 اپریل سال 2017، نیروهای امریکایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار که حالا به نام ولسوالی اسپین غر تغییر نام کرده، مادر بمب ها، یکی از قدرت مند ترین بمب های غیرهسته ای را پرتاب کردند که هدف از پرتاب این بمب نابودسازی جنگجویان داعش عنوان شده بود. بر پایه گزارش ها، در نتیجه پرتاب این بمب نزدیک به 100 داعشی کشته شدند و تا به امروز باشندگان این مناطق با مشکلات جلدی روبرو هستند.
چندین سال پس از این رویداد، باشندگان این منطقه از پیدا شدن بیماری های جلدی و همچنان مشکلات عصبی شکایت دارند. این باشندگان میگویند، که افزون بر اینکه خانه های زیادی در نتیجه انفجار این بمب ویران شد، حالا حاصلات زراعتی هم نسبت به گذشته در این منطقه بدتر شده است.
هرچند داکتران محلی با استناد بر گزارش های ماهانه شان، پیدا شدن و افزایش بیماری های جلدی را پس از پرتاب مادر بمب ها نمی پذیرند، اما تاکید دارند که استفاده از چنین بمب ها میتواند افزون بر بیماری های جلدی، برای مردم محل مشکلات روانی و عصبی، نیز ایجاد کند.


منبع: شبکه اطلاع رسانی افغانستان

تلاش‌های وزارت انرژی و آب برای تولید برق خورشیدی در کشور

مسوولان در وزارت انرژی و آب گفته‌اند که این وزارت تلاش دارد تا برای رفع چالش‌های کم‌بود برق، میزان تولید برق خورشیدی را در کشور افزایش دهد.

مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب گفته است که در طرح پنج‌ساله برق کشور دست‌کم دو پروژه با ظرفیت ۱۵۰ میگاوات برق خورشیدی درنظر گرفته شده است.

این وزارت در حالی از تولید برق خورشیدی در کشور سخن می‌زند که افغانستان هنوز در تولید برق به خودبسندگی نرسیده و از برق مورد نیازش را از چندین کشور وارد می‌کند. 

افزون بر آن، بسیاری شهروندان کشور به ویژه در پایتخت همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و گرما با کم‌بود برق روبه‌رو می‌شوند.

مطیع‌الله عابد به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «در ولایت هرات ۱۰۰ میگاوات و در ولایت نیمروز ۵۰ میگاوات پروژه تولید برق خورشیدی در نظر گرفته شده است.  در بخش تولید برق خورشیدی با برخی از شرکت‌های ترکی‌ وافغانی تفاهم‌نامه امضا شده است.»

حکمت الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا در این باره گفت: «در سروبی یک پروژه برق خورشیدی است که ۴۰ میگاوات است. همرای سرمایه‌گذار صحبت شده که چگونه این پروژه عملی شود.»

در همین حال، امان الله غالب رییس پیشین شرکت برشنا به طلوع‌نیوز گفته است که افغانستان ظرفیت تولید ۲۲۰هزار میگاوات برق خورشیدی را داردږ

امان الله غالب، رییس پیشین شرکت برشنا به طلوع‌نیوز گفت: «افغانستان ظرفیت تولید بیش از ۲۲۲هزار میگاوات برق خورشیدی را دارد؛ مگر مشکلات خود را نیز در انرژی آفتابی دارد، به طور مثال می‌توان گفت جایی امکانات برق است زمین هموار نیست، اگر زمین هموار است، سب استیشن برق نیست.»

در این میان، برخی آگاهان مسایل اقتصادی، افغانستان را بستر خوب برای تولید برق آفتابی می‌دانند و بر سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش تاکید دارند.

محمد بشیر شبیری، آگاه مسایل اقتصادی چنین دیدگاه دارد: «افغانستان در طول سال‌ ۳۰۰ روز آفتابی دارد و این یک منبع خوب و فرصت خوب برای تولید برق از انرژی آفتاب است. اگر بتوانیم در بخش‌هایی از کشور از انرژی آفتاب استفاده کنیم، این می‌تواند ما را در کم‌بود برق کمک کند.»
 
وزارت انرژی و آب پیش از این گفته است که ۲۰۰  پروژه را به ارزش نزدیک به ۴ میلیارد دالر در بخش برق در پنج سال آیند عملی خواهد کرد.

نویسنده: بی‌بی آمنه حکیمی، خبرنگار طلوع‌نیوز

صادرات 118 هزار تُن میوه تازه از قندهار به خارج از کشور در سال روان


مسئولان در ولایت قندهار می‌گویند که در سال جاری ۱۱۸ هزار تُن میوه تازه از این ولایت به بیرون از کشور صادر شده که از بابت صادرات میوه تازه ۵۵ میلیون و ۵۴۷ هزار دالر امریکایی عواید به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، عبدالباقی بینا، معاون اتاق تجارت قندهار به رسانه‌ها گفته است که سال جاری ۱۱۸ هزار تُن میوه تازه از این ولایت به بیرون از کشور صادر شده است.

بینا افزود: «هرچند امسال خشکسالی بود، اما آب مدیریت درست شد، باغ‌ها در زمان معین آبیاری شد و امراض به وجود نیامد. میوه به گونه منظم صادر شد. حالا یک مقدار انار و سیب باقی مانده است.»

وی همچنان گفت که میوه های صادر شده شامل تربوز، انگور، انار، انجیر وغیره می‌باشد.

به گفته مسئولان در اتاق تجارت قندهار، در سال جاری آب‌های قندهار مدیریت درست شده و آفات طبیعی هم کمتر بود از این رو حاصلات میوه تازه قندهار افزایش یافته است.

شفقنا افغانستان

بارش برف و باران در بیشتر ولایات کشور

ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان پیش­ بینی کرده که ۱۷ ولایت کشور امروز (شنبه، ۲۵ قوس) شاهد بارندگی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ این اداره گفته است که احتمال بارش برف و باران در هرات، نیمروز، فراه، بادغیس، قندهار، زابل، دایکندی، غور، فاریاب، سرپل، میدان وردک، غزنی، سمنگان، بلخ و جوزجان وجود دارد.

به آغاز فصل زمستان در افغانستان کمتر از یک هفته مانده و هوا در بسیاری از مناطق پیشاپیش رو به سردی رفته است.

آتش سوزی جنگل های لغمان وارد سومین روز شد؛ 200 جریب جنگل در آتش سوخت

منابع محلی در لغمان می‌گویند که در نتیجه آتش‌سوزی در جنگلات ولسوالی الیشنگ این ولایت، ده‌ها جریب جنگل طعمه آتش شد.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ یک منبع روز جمعه، ۲۴ قوس گفته است که این آتش‌سوزی در ساحه «رنجون غره میل دره» ولسوالی الیشنگ از سه روز به این‌سو ادامه دارد.

منبع می‌افزاید که در پی این آتش‌سوزی دست‌کم ۲۲۰ جریب جنگل سوخته است‌.

در همین حال، قاری خیرمحمد غازی، ریاست مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در لغمان، تایید می‌کند که طی این آتش‌سوزی جنگلات زیادی سوخت و شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۳ قوس) به کمک مردم محل مهار شد.

دلیل این آتش‌سوزی تا کنون مشخص نیست.

در عین حال، منبعی در این ولایت می‌گوید که این آتش‌سوزی تا کنون مهار نشده است و باشنده‌گان محل با امکانات ابتدایی در تلاش خاموش کردن آن هستند.

سال جاری جنگلات ولایات کنر، نورستان و لغمان گواه آتش‌سوزی‌های گسترده بود که طی آن صدها جریب جنگل در آتش سوخت.