حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

جشنواره غذاهای محلی افغانستانی در ولایت سمنان ایران

با حضور مسئولان اداره اتباع و مهاجرین خارجی ولایت سمنان ایران، جشنواره غذاهای سنتی افغانستان با اشتراک ۱۰۰ تن از زنان مهاجر مقیم این ولایت برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ در این جشنواره، غذاهای سنتی و محلی معروف افغانستان مانند قابلی پلو، نان پتیر، نان جواری، دلده، بولانی، نان قلمه، شیر برنج، مرغ پردارو، نان اسماعیلی از سوی زنان مهاجر طبخ و در سالن چند منظوره مهمانشهر ولایت سمنان به نمایش گذاشته شد.

گفته شده که در مراسم پایانی این جشنواره سرپرست اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت سمنان ضمن حضور از برگزاری این جشنواره تقدیر کرده است.

همچنین به ۱۰ نفر زنان مهاجر که بهترین غذا را طبخ نموده بودند جوایزی اهدا شده است.

انتهایی خبر| www.af.shafaqna.com


رونق دوباره ورزش اسکی در ولایت بامیان



در قله های بلند و پوشیده از برف بامیان، ده ها جوان بار دیگر مشغول اسکی شده اند.

با امکانات کم و محدودی که دارند، می خواهند در تقویت این ورزش کار کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ نبود منابع مالی از مشکلات جدی آنهاست و در حال حاضر تمویل کنندۀ هم برای آنها وجود ندارد.

شاه آقا رضایی مربی اسکی در ولایت بامیان بود. او به خبرگزاری فرانس پریس گفته که به اسکی عشق و علاقه زیاد دارد:

« کسی نخواسته که سپانسری تمویل ما کند. تیم ما ملغی شد. در بامیان سکی کلب داشتیم. ما این انگیزه را دو باره ایجاد کردیم که تیم را به یک نام دیگر و به یک طریق دیگر ایجاد کنیم. از سکی دست بردار نشده ایم و باید سکی را در بامیان و افغانستان سرپای ایستاده کنیم و همیشه بالایش کار کنیم.»

سید عصمت الله حیدری کپیتان تیم اسکی ضحاک نوین در ولایت بامیان است. او هم گفته که رنگ و رونق ورزش اسکی خیلی کمتر از گذشته شده است:

«نسبت به سال های گذشته، سکی کمرنگ شده. سال های گذشته امکانات هم بود. اسکی داشتیم. فعلاً یکی اسکی دارد، کفش ندارد و یکی کفش دارد، اسکی ندارد.»

از بیش از دو و نیم سال به اینسو در اینگونه جشنواره ها در افغانستان دیگر زنان و دختران حضور ندارند.

حیدری می گوید که کمبود بانوان در ورزش در افغانستان احساس می شود و نباید آنها محدود شوند.

از علاقه جوانان به اسکی در ولایت بامیان کاسته نشده. شماری از آنها می گویند، اگر نتوانند کفش های ویژه و معیاری اسکی را خریداری کنند، از چوب برای شان اینگونه کفش می سازند و نمی گذارند که این ورزش به فراموشی سپرده شود.

کاسا – 1000؛ «سرنوشت بزرگترین پروژه انتقال انرژی از آسیای؟

کاسا – 1000؛ «چگونه سرنوشت بزرگترین پروژه انتقال انرژی از آسیای مرکزی در دستان طالبان افتاد؟»

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، ریاست برق رسانی افغانستان (برشنا) که اکنون تحت کنترل طالبان فعالیت می کند، می گوید که این قرارداد پس از یک گفتگوی دو روزه با حضور نمایندگان بانک جهانی در شهر استانبول ترکیه، امضا شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز اعلام کرده است که کار این پروژه اواخر ماه آینده میلادی در افغانستان از سرگرفته می شود.

او گفته است که ««این پروژه حیاتی که برق را از آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی انتقال می ‌دهد به لحاظ مالی از طرف بانک جهانی حمایت می ‌شود.»

بانک جهانی در اواخر ماه گذشته خورشیدی اعلام کرد که کار این پروژه در افغانستان بر اساس درخواست سه کشور دیگر دخیل در آن، از سرگرفته می شود.

این بانک اعلام کرده بود که کار این پروژه در سه کشور دیگر تقریبا تمام شده است و فقط در افغانستان مانده است.

بانک جهانی تأکید کرده بود که تمام انتقالات مالی و پرداخت برای از سرگیری کار این پروژه بیرون از افغانستان و خارج از سیستم های مالی طالبان انجام خواهد شد.
در صورت آغاز کار این پروژه، این بزرگترین پروژه با مشارکت کشورهای مختلف و حمایت مالی بین المللی خواهد بود که در زیر کنترل طالبان اجرایی می شود.

«ناکامی نظام جمهوری در تکمیل پروژه»

شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) در سال 1396 خورشیدی و تحت کنترل حکومت پیشین، قرار داد بخش افغانستان پروژه کاسا – 1000 را با دو شرکت هندی «KPTL» و «KEC» در سه بخش امضا کرد.

قرارداد این پروژه با حضور اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، امضا شد.
ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که قرارداد بخش اول این پروژه‌ به‌ارزش ۷۶.۹ میلیون دالر با کمپنی «KPTL»، قرارداد بخش دوم به‎ارزش ۸۵.۴۳ میلیون دالر و قرارداد بخش سوم آن به ارزش ۷۲.۸۳ میلیون دالر با کمپنی «KEC» امضا شده است.

پس از امضای این قراردادها، حکومت پیشین افغانستان در ماه دلو سال 1398 اعلام کرد که کار عملی این پروژه را آغاز کرده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که کار عملی پروژه کاسا – 1000 با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهور سابق، در ولسوالی سربی کابل کلید خورده است.

اما حکومت پیشین افغانستان به دلیل وخامت روز افزون وضعیت امنیتی و شماری از مشکلات تدارکاتی، نتوانست کار این پروژه را به پایان برسد.

در آن زمان مقام های حکومت تهدیدات امنیتی از سوی طالبان را یکی از جدی ترین چالش ها در برابر اجرایی شدن کار این پروژه در افغانستان دانسته می شد.

سرانجام حکومت پیشین افغانستان در سال 1400 سقوط کرد و کار پروژه کاسا – 1000 در افغانستان نیز متوقف شد و اکنون نزدیک به سال از توقف کار این پروژه در این کشور می گذرد.

ناکامی نظام جمهوری در اجرایی کردن این پروژه باعث شد که سرنوشت آن به دست طالبان بیفتد و نزدیک به سه سال متوقف بماند.اکنون طالبان از اجرایی کردن این پروژه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند، در حالی که هیچ کنترلی در بخش مالی آن ندارند و تنها باید مسئولیت تأمین امنیت را به عهده گیرند و مثل سابق کارمندان این پروژه را تهدید نکنند. کار امکان سنجی، استملاک، نقشه برداری و قرارداد اجرایی کردن آن قبلا امضا شده است.

«نفع افغانستان از کاسا  1000 چیست؟»

کاسا – 1000 از بزرگترین پروژه های انتقال انرژی برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی است با هزینه 1.2 میلیارد دالر است  و طرح آن در سال 2005 میلادی در اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی «ریکا» ریخته شد.

کار این پروژه در سال 2016 میلادی در تاجیکستان آغاز شد و قرار بود که تا سال 2020 بهره برداری از آن شروع شود، اما به دلیل تشدید حملات از سوی طالبان در افغانستان و عدم تکمیل کار آن در افغانستان، این پروژه به سرانجام نرسید.
از طریق این پروژه برق کشورهای قیرقیزستان و تاجیکستان از مسیر افغانستان به پاکستان منتقل خواهد شد. خطوط انتقال برق این پروژه در افغانستان از هفت ولایت و ۳۵ ولسوالی عبور خواهد کرد و بعدا به پاکستان خواهد رسید.

مقام های حکومت پیشین افغانستان اعلام کرده بود که با اجرایی شدن این پروژه افغانستان سالانه 45 میلیون دالر حق ترانزیت دریافت خواهد کرد.

این مقام ها همچنین گفته بودند که  در این پروژه یک دستگاه تبدیل ولتاژ بلند در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان در شمال افغانستان ایجاد خواهد شد. این ایستگاه برق مورد نیاز افغانستان را که بالغ بر ۳۰۰ میگاوات می‌شود، تامین و بقیه برق وارداتی را که حدود ۱۰۰۰ مگاوات می‌باشد، به پاکستان منتقل می‌کند.

انتظار می رود با اجرایی شدن این پروژه هزاران خانه در افغانستان روشن شود و مشکلات کمبود برق در این کشور تا حدودی رفع گردد.

جنایات آمریکا؛ از «مادر بمب‌ها» تا سلاح‌های رادیواکتیو

دکتر عبدالباری عمر، سرپرست اداره ملی غذای افغانستان می‌گوید: یکی از عوامل سوء تغذیه در این کشور استعمال سلاح‌ها و مهمات دارای رادیو اکتیو توسط نظامیان خارجی است.

سرپرست اداره ملی غذای حکومت سرپرست با بیان این مطلب که یکی از عوامل سوء تغذیه در این کشور استعمال سلاح‌ها و مهمات دارای رادیو اکتیو توسط نظامیان خارجی است، گوشه‌ای دیگر از جنایات اشغالگران آمریکایی و شرکایش را برملا ساخت.

واقعیت این است که جنگ‌های طولانی مدت و فرسایشی که طی نزدیک به‌نیم قرن در افغانستان صورت گرفت، اثرات مخرب و ویرانگری را درعرصه‌های مختلف زندگی مردم به‌جا گذاشته است.
اقدامات جنایتکارانه‌ای که علاوه بر ایجاد معلولیت‌ها، مهاجرت‌ها، ویرانی‌ها و تخریب زیرساخت‌ها، پیامدهای آن نسل‌های بعدی را نیز از نگاه جسمی، روحی و روانی سخت متاثر خواهد کرد.
 

ادامه مطلب ...

آغاز دوباره کار پروژه نیمه‌کاره کاسا – یک‌هزار

طالبان: کار پروژه نیمه‌کاره کاسا – یک‌هزار در آخر ماه آینده دوباره آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با نشر پستی در ایکس گفته است که قرارداد آغاز این پروژه میان افغانستان، پاکستان، قرغیزستان و اوزبیکستان روز جمعه، ۱۸ حوت امضا شد.

او گفته است که کار عملی این‌ پروژه اواخر ماه حمل آغاز خواهد شد.

طبق اطلاع طالبان، بانک جهانی این پروژه را تمویل می‌کند.

کار پروژه کاسا – یک‌هزار نخستین‌بار ۱۷ دلو سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود و‌ پس از تسلط طالبان بر کشور این‌ پروژه به‌حالت تعلیق درآمد.

قرار بود این پروژه در ۲۹ مارچ ۲۰۲۲ تکمیل شود و ‌براساس معلومات پیمان‌کارهای این پروژه به روزنامه ۸صبح کار آن حدود ۸۰ درصد تکمیل شده بود که متوقف شد.

آن زمان تاجیکستان نیز شامل این پروژه بود، اما در اعلامیه جدید طالبان نامی از این کشور برده نشده است.

طبق اطلاعات، طول مجموعی پروژه «کاسا – یک‌هزار» ۱۲۵۰ کیلومتر تخمین شده است که ۵۷۵ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند.

ارزش مجموعی این‌ پروژه در گذشته ۴۰۰ میلیون دالر براورد شده بود.