حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

شروع ساخت«بند آبی پاشدان» هرات به زودی

مسئولان در ریاست حوزه فرعی دریایی هریرود- مرغاب می گویند که به زودی کار بند پاشدان در ولسوالی کرخ هرات آغاز می گردد.
مولوی سردار ولی مزمل، رئیس فرعی حوزه دریایی هریرود-مرغاب می گوید که آنان در آینده نزدیک کار باقی مانده این بند را آغاز می کنند تا مشکل کشاورزان از لحاظ آب رفع شود.
به گفته آقای مزمل، به خاطر کمبود آب، جواز حفر چاه های عمیق به کشاورزان داده شده است.
وی همچنین علاوه کرد که در مدت 5 ماه آنان به مقدار یک میلیون و 400 هزار افغانی عواید جمع آوری کرده اند.
وی اضافه کرد که اجازه حفر 1400 چاه برای کشاورزان و دیگر افراد در سطح شهر و ولسوالی ها داده شده است.
مولوی مزمل خاطر نشان ساخت: آنان به زمین های که حقابه داشته باشند اجازه حفر چاه را می دهند در غیر آن کسی حق ندارد در زمین های غیر آبی چاه حفر نماید.
گفته می شود که طی سال های اخیر به دلیل عدم بارندگی برف و باران و افزایش خشک سالی در هرات بسیاری از کشاورزان با مشکل بی آبی روبرو شده اند که این وضعیت تاثیر مستقیم بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دارد.
https://www.avapress.com/fa/news/285822/%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%AF

چرا آب دریاچه‌ها در زمین فرو نمی‌رود؟


چرا آب دریاچه‌ها در زمین فرو نمی‌رود؟

مقداری از آب دریاچه در هر صورت به داخل زمین نفوذ می‌کند؛ با این حال ما اغلب متوجه آن نمی‌شویم، زیرا آبی که از دست می‌رود به سرعت با منابع دیگر نظیر باران پر می‌شود.

هرچند دریاچه‌ها نقش بزرگی در اکوسیستم طبیعت بازی می‌کنند، با این حال ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا آب آن‌ها به داخل زمین فرو نمی‌رود و تمام نمی‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین، برای جواب به این سوال ابتدا باید اشاره کنیم که مقداری از آب دریاچه در هر صورت به داخل زمین نفوذ می‌کند. با این حال ما اغلب متوجه آن نمی‌شویم، زیرا آبی که از دست می‌رود به سرعت با منابع دیگر نظیر باران پر می‌شود. 

ادامه مطلب ...

معرفی 11 رقم نهال دیم برای زمین های بی آب و کم آب


معرفی 11 رقم نهال دیم برای زمین های بی آب و کم آب

با توجه به کاهش بارندگی و عدم وجود آب در برخی از استان های کشور و از طرفی اهمیت و سودآوری نهال ها، امروزه باغداران به دنبال ارقام نهال دیم هستند تا در صورت کمبود آب بتوانند نهال های پرسود و پربازدهی را به بار بیاورند.

اگر جزء کشاورزانی هستید که اقلیم منطقه جغرافیایی شما خشک و کم آب است توصیه می کنیم درباره خرید نهال دیم از نهالستان نوین گردو، بیشتر بدانید.

نهال دیم چیست؟

با توجه به کاهش بارندگی های اخیر و کمبود آب در کشور، متخصصین کشاورزی نهالستان نوین گردو تلاش کردند تا بتوانند بهترین نهال دیم را به بازار عرضه کنند تا باغداران در حداقل حالت ممکن آبیاری نهال را انجام بدهند. درواقع نهال هایی به بازار وارد شده است که هر 20 الی 25 روز یکبار به آبیاری نیاز دارند و این آبیاری می تواند به روش غرقابی صورت بگیرد. 

ادامه مطلب ...

سرمایه گذاری هند در بخش آب در افغانستان

 مطیع‌الله عابد سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان با اشاره به دیدار معاون این وزارتخانه به هیئت هندی اعلام کرد که برخی از سرمایه گذاران کشور اطمینان داده‌اند که در بخش آب به ویژه در اجرای پروژه‌های آبی در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: «در این دیدار سرمایه‌گذاران هندی درباره سرمایه‌گذاری در بخش منابع آبی علاقه‌مندی نشان داده‌اند و از سوی وزارت انرژی و آب افغانستان نیز از آن استقبال شده است».

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز پیش‌تر گفته بود: «افغانستان زمینه‌های خوب سرمایه‌گذاری را دارد. 

سرمایه گذاران هم بدون هیچ استثنائی می‌توانند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و نیز قوانین آسانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان وضع شده است. امنیت نیز تأمین است بنابراین سرمایه‌گذاران هراسی نداشته باشند».


https://eitaa.com/joinchat/1992163878C93477fe3bd

ماهیت و احکام حقابه

️ 

حقابه، یکی از مجعولات شرعی است که به معنای حق بهره‌گیری از آب است. 

حقابه، از جمله حقوق مالی است که قابلیت نقل و انتقال در برابر عوض و یا به صورت مجانی را دارد. 

نقل و انتقال حقابه، در قالب قراردادهای معاوضی مانند: خرید و فروش، صلح و اجاره مورد پذیرش اکثریت فقهای مذاهب است.

اسباب ایجاد و انتقال حقابه در فقه اسلامی، از جمله اشتراک عمومی، حیازت، تبرع (هبه، صدقه، وقف، وصیت و ارث)، معاوضه، ارث و وصیت هستند.

مقدار حقابه مصرفی در آبیاری زمین متناسب با نوع زمین، نوع محصول، فصل آبیاری و دیگر شرایط، متغیر است. 

اباحه و جواز بهره گیری از حقابه، متناسب با منابع تامین کننده حقابه، مانند: دریاها، رودها، برکه ها و تالابها متفاوت است.


منابع:

(1) موضوع حق در فقه - ویکی فقه. https://fa.wikifeqh.ir/موضوع_حق_در_فقه.

(2) حقآبه در فقه مذاهب اسلامی - سیویلیکا. https://civilica.com/doc/1544529/.

(3) موضوع حق در فقه - ویکی فقه. https://fa.wikifeqh.ir/موضوع_حق_در_فقه.

(4) حقّابه از منظر فقه و قانون | مجمع جهانی شیعه شناسی. https://shiastudies.com/fa/%d8%ad%d9%82%d9%91%d8%a7%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%88-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86/.

(5) فقه - ویکی فقه. https://fa.wikifeqh.ir/%D9%81%D9%82%D9%87.

(6) https://civilica.com/doc/.

(7) https://civilica.com/doc/1544529.


@feghhemohitezist