حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.
حامی محیط زیست افغانستان

حامی محیط زیست افغانستان

حمایت از محیط زیست، حمایت از زندگی است. پس با آلوده نکردن آب، خاک، هوا، مراتع و...، علاوه بر احترام گذاشتن به محیط زیست، سلامتی خود و نسل های آینده خود را تضمین کنیم.

گونه های جانوری افغانستان

گونه های جانوری افغانستان


در جنگل های شرق افغانستان (نورستان ،پکتیا ،ننگرهار ) حیواناتی از قبیل شیر ،پلنگ ،میمون ،سنجاب ،شغال، خرس ،گرگ ،خرگوش ،انواع آهو و غیره ..زندگی می کنند. در افغانستان پراکندگی پلنگ ،بز کوهی و آهو تقریبا یکسان است. 

پلنگ جز در مزارع و دشتها ،در تمام نقاط افغانستان (بخصوص در دره ی هاجر ولایت بامیان )هر جا که طعمه های مناسب مانند بز کوهی، گراز ،قوچ ،آهو و غیره وجود داشته باشد زندگی می کند. 

 

ادامه مطلب ...

وضعیت محیط زیست غزنی نگران کننده است!

وضعیت محیط زیست در مرکز شهر غزنی نگران کننده است


به گزارش خبرگزاری خاور میانه، نگرانی ها در زمینه بدتر شدن وضعیت محیط زیست در مرکز شهر ولایت غزنی در حال افزایش است.

اداره محیط زیست این ولایت می گوید که وجود کارخانه های صنعتی و ریگریشن ها در مناطق مسکونی شهر، اثرات نامطلوبی بر وضعیت محیط زیست این شهر گذاشته و اسباب نارضایتی و نگرانی شهروندان را فراهم کرده است.

رضا رفعت؛ رییس اداره محیط زیست غزنی در این باره  می گوید که ایجاد شرکت های بزرگ صنعتی در داخل شهر، نه تنها تاثیرات ویرانگری بر وضعیت محیط زیست این شهر گذاشته است؛ بلکه بر روان مردم نیز آثار مخربی داشته است  ادامه مطلب ...

خطر انقراض پلنگ برفی در افغانستان

شکار پلنگ برفی در ولایت بدخشان افغانستان در گذشته نسل این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده بود. اکنون اما به نظر می رسد با توجه به تلاشهای صورت گرفته از انقراض پلنگ برفی جلوگیری شده و شمار پلنگ های برفی افزایش یافته است.


تخمین زده می شود حدود صد پلنگ برفی در وُلُسوالی واخان در ولایت بدخشان زندگی می کنند. از جمله اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از انقراض این حیوان می توان به یک طرح هفت ساله و همچنین اعلام این منطقه به عنوان پارک ملی اشاره کرد.


  ادامه مطلب ...

محیط زیست در افغانستان تعریف نشده!

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب مادهای، پنجم جون را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد. از آن سال به بعد از روز جهانی محیط زیست در بسیاری کشورها تجلیل به عمل میآید. هدف از نام‎‏گذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و جانداران است. اما با وجود این، در افغانستان، محیط زیست و منابع طبیعی آن با تهدیدات گوناگونی مواجه است. به گفته مقام‎های اداره محیط زیست، اگر امسال بارندگیهای پیهم در فصل بهار صورت نمی‎گرفت مشکلات محیط زیستی در کشور بیشتر میشد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب ماده های، پنجم جون را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد. از آن سال به بعد از روز جهانی محیط زیست در بسیاری کشورها تجلیل به عمل میآید. هدف از نام‎‏گذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و جانداران است. اما با وجود این، در افغانستان، محیط زیست و منابع طبیعی آن با تهدیدات گوناگونی مواجه است. به گفته مقام‎های اداره محیط زیست، اگر امسال بارندگی های پیهم در فصل بهار صورت نمی‎گرفت مشکلات محیط زیستی در کشور بیشتر میشد.

  ادامه مطلب ...

کــابل و بحـران آلوده‌گـی آب

کــابل و بحـران آلوده‌گـی آب


بیست و دوم مارچ برابر با دوم حمل هر سال، مصادف بود با روز جهانی آب. روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در کشور برازیل مطرح گردید. هدف از نام‌گذاری این روز، ترویج‌ فرهنگ حفاظت و مدیریت منابع آبی و آگاه‌سازی مردم جهان در مورد آب می‌باشد. افغانستان نیز یکی از جمله کشورهای جهان است که به شدت با پدیده‌ی آلوده‌گی و بحران مدیریت آب مواجه می‌باشد. با آن‌که در این کشور منابع و ذخایر آبی فراوان وجود دارد، اما بنا بر عدم امکانات و نبود مدیریت دقیق، آب‌ها هدر رفته و مردم در مشکلات متعددی به سر می‌برند. حتا گاهی آب نه تنها که مایه رحمت بوده بلکه برای مردم باعث زحمت می‌شود. در فصل بارش و باران، جاری‌شدن آب‌های سطحی در وسط جاده‌ها، مشکلات گسترده‌ی را برای شهروندان خلق می‌کند. آلوده‌گی و پایین رفتن آن از سطح زمین، از مشکلاتی دیگری است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و حیات هزاران نفر را با خطر مواجه ساخته است.

 

ادامه مطلب ...